لباس خانم ها

در بهار و تابستان چه بپوشیم؟

با نگاهی به مجموعه های برندهای مختلف مد در فصول متفاوت به ویژگی های حدودا مشابه در آنها برمی خوریم، این موضوع البته اتفاقی نیست و طراحان، مدیران هنری و خلاقیت برندها بر اساس داده‌های مختلف، این ویژگی‌ها را در لباس‌ها تکرار می کنند. در دنیای انگلیسی زبان به این ویژگی های مشابه ترند (Trend) گفته می‌ شود که معادل لغوی فارسی آن «گرایش، روند و..» است.

ترندها از کجا می‌آیند؟

ترندها در مُد به چنان موضوع مهمی تبدیل شده‌ اند که امروز در اکثر مدارس مُد رشته‌ ای به نام «پیش‌ بینی ترند ها» (Trend forecasting) در مقاطع مختلف تدریس می‌شود و یا شرکت‌ هایی هستند که محور اصلی فعالیت آنها همین ترندهاست. از مشهورترین این شرکت‌ها می توان به WGSN اشاره کرد که در این موضوع تحقیقات گسترده‌ای انجام می‌ دهد.

لورتا رابرتز مدیر بخش برندینگ این شرکت درباره روش کلی عملکرد این شرکت این طور توضیح می‌ دهد: «در واقع کاری که ما می‌ کنیم این است که به جمع آوری بسیار وسیع اطلاعات در همه دنیا می‌ پردازیم و برای این امر همه چیز را در نظرمی‌گیریم؛ از غذاها، مد خیابانی گرفته تا رویدادهای فرهنگی، هنری، سیاسی و…همه این موارد یک تصور کلی از اینکه مُد به کدام سمت و سو می رود، فراهم می آورند. در واقع همه اینها چیزهایی هستند که نحوه لباس پوشیدن ما را تحت تاثیر قرار می دهند.»

شرکت WGSN امروز هفتاد و چهار هزار کاربر فعال دارد که از اطلاعات این شرکت استقاده می کنند.

ترندها چقدر اهمیت دارند؟

ممکن است این جمله به گوشتان خورده باشد که پیرو ترندها نباشید بلکه استایل شخصی خود را دنبال کنید. بخشی از این جمله درست است، اینکه لباس به‌ عنوان بخشی از هویت ما می‌ تواند، به ابزاری برای «خود بیانگری» بدل شود اما ترندها هم گویای بخشی از هویت جمعی ما هستند و شاید به‌ طور کلی راه فراری از آن نداریم. از این نظر که به طور کلی خواه ناخواه هر لباسی که بپوشیم تولید کارگاه‌ها، کارخانجات دوران ماست و کمتر ممکن است کسی برای دوری از این ترندها مثلا با لباس‌های مجلل عصر ویکتوریایی در خیابان ظاهر شود.

ترندها در واقع گویای بخشی از خصوصیات دوران مختلف هستند اینکه در دوره‌ ای دامن کوتاه یا بلند، رنگ مشکی یا رنگ‌ های درخشان مد روز می‌شوند تنها نظر یک یا چند طراح و شرکت های ترند شناس نیست، بلکه نشانی از رویکردهای متفاوت فرهنگی، سیاسی، اقتصادی دوره مورد نظر است.

مثلا مری کوآنت طراح بریتانیایی در دهه شصت میلادی دامن‌ های کوتاه (مینی ژوپ) را معرفی کرد. او جز گروهی از جوانانی بود که خود را MOD (مخفف کلمه مدرنیست) می نامیدند. کوانت سعی داشت اقتباسی از نحوه پوشش شورشی مردانه مدرنیست‌ها را در مد زنان شکل دهد. درواقع مینی ژوپ تنها یک دامن کوتاه و ترندی ساده نبود بلکه پدیده‌ای برآمده از فرهنگ گروهی از جوانان ضد محافظه کار نسل بعد از جنگ بود که گویای وضع فرهنگی، سیاسی، هنر و حتی اقتصاد در دهه شصت نیز است. می‌توان گفت رابطه طراحان و برندها با مردم بیشتر دو سویه است تا اینکه رابطه‌ ای تحمیلی و تجویزی برندها برای جامعه باشد.

با ذکر این مقدمه در این متن به سراغ ده ترند محبوب این فصل که از میان مجموعه‌های بهار و تابستان ۲۰۱۹ که حدود شش ماه قبل و در چهار شهر مهم دنیای مد یعنی لندن، پاریس، میلان و نیویورک به نمایش درآمده اند می رویم.

۱. شلوار دوچرخه سواری

سال ۲۰۱۴ کارل لاگرفلد در مجموعه کوتور شنل از این شلوارک‌ های کوتاه در زیر کت و دامن‌ های معروف این برند استفاده کرد که باعث محبوبیت آن شد و به سرعت در مجموعه‌ های طراحان دیگر تکرار شد. اخیرا هم بلا حدید و کیم کارداشیان در جاهای مختلف با این شلوارک‌ های کوتاه چسبان ظاهر شدند و توجه بیشتری را به این برند جلب کرده‌ اند که در مجموعه‌های بهار ۲۰۱۹ کاملا مشهود است.

شلوار دوچرخه سواری

۲. پارچه‌های ریش ریش

این ترند یادآور لباس‌ های خاص گروهی از زنان دهه ۲۰ میلادی معروف به فلاپرها و رقصنده ها است که چند فصل گذشته حضور پررنگی در اکثر مجموعه های بهاری برندهای بزرگ داشته است.

پارچه‌های ریش ریش

۳. رنگ‌های بژ، خاکی و کرم

این طیف رنگ که غالبا هم روشن است، در مجموعه‌ های طراح‌ های مختلف تکرار شده‌ اند. از جمله شاید بتوان گفت یکی از تاثیرگذارترین افراد در  ترویج آن ریکاردو تیشی در بربری بود. او که نخستین مجموعه خود را در این برند با سر و صدا و تبلیغات زیاد به نمایش گذاشت بر رنگ‌ های مخصوص بربری که در این طیف قرار دارند تاکید زیادی کرده بود.

رنگ‌های بژ، خاکی و کرم

رنگ‌های بژ، خاکی و کرم

۴. لباس‌های توری شکل

سیمون پورت ژکموس مجموعه بهار ۲۰۱۸ خود را به یاد بندر مارسی و حال و هوای مدیترانه این شهر طراحی کرده بود. او حتی مجموعه مردانه‌ اش را در کنار ساحل این شهر به نمایش گذاشت. یکی از اولین و شاخص‌ ترین دفعاتی که این لباس‌ های شبیه تورهای ماهیگیری دیده شدند، در مجموعه مذکور بود. از آن زمان به سرعت در برندهای دیگر هم تکرار شد و هنوز هم دیده می‌ شوند.

لباس‌های توری شکل

لباس‌های توری شکل

۵. پارچه‌های خالدار

پارچه و لباس های خالدار بی زمان هستند و همیشه در بین طراحان محبوب بوده اند هرچند این علاقه چند فصل اخیر بیشتر شده، محبوبیت استایل های عروسکی شکل در رواج این طرح بی تاثیر نبوده است.

پارچه‌های خالدار

پارچه‌های خالدار

۶. چاپ‌ های شرقی مثل بته جقه، گل‌های بزرگ و …

چندین فصل است که داناتلا ورساچه برای گرامیداشت یاد برادرش جیانی سراغ تم‌های مورد علاقه او از جمله نقوش مشهور و ماکسیمال رفته است. محبوبیت این طرح به رشد این ترند دامن زد و باعث شد تا ایده کلی این نقوش بزرگ با تغییرات و الگو برداری‌ های متفاوت در لباس‌ های برند‌های دیگر تکرار شود.

چاپ‌ های شرقی مثل بته جقه، گل‌های بزرگ و ...

۷. لباس‌ ها یا سرهمی‌ های کارگری

این لباس های معمولا گشاد، مشخصه‌ هایی مثل زیپ و جیب‌ های بزرگ دارند که یادآور دهه ۹۰ نیز هستند. گاهی هم شبیه لباس‌ های کارگران صنعتی هستند که به نوعی پیام قدرت را در پوشش تداعی می‌ کنند. مجموعه بهارو تابستان ۲۰۱۹ آلبرتا فرتی پر بود از لوک هایی (look) که با در نظر گرفتن این ترند طراحی شده بودند.

لباس‌ ها یا سرهمی‌ های کارگری

۸. کلاه‌های بزرگ

کلاه های بزرگ بخشی از یک ترند کلی‌ تر یعنی پوشش‌ های سر هستند که چند وقتی است در مجموعه‌ های طراحان پر رنگ شده‌ اند. مثلا در مجموعه پاییز ۲۰۱۸ گوچی تنوع زیادی از این سربندها را شاهد بودیم که به هر حال این توجه باعث شده طراحان به دنبال اکسسوری‌ های قابل توجه و چشم گیر برای سر باشند مانند این کلاه‌ ها.

کلاه‌های بزرگ

کلاه‌های بزرگ

۹. عینک آفتابی بزرگ

عینک‌ های آفتابی بزرگ همیشه کم و بیش در لیست اقلام مد روز بوده‌ اند این فصل اما با کاهش محبوبیت عینک های باریک و گربه ای سال های قبل، حضور مشخص تری دارند.

عینک آفتابی بزرگ

عینک آفتابی بزرگ

۱۰. کیف‌های کمری

این ترند موضوع جدیدی نیست و چند سالی است که در بین علاقمندان به مد و طراحان محبوب شده است. کیفی که از دهه ۹۰ میلادی به دوران ما بازگشته است و با این حال محبوبیت و سهولت حمل این کیف باعث شده همچنان یکی از کیف‌ هایی باشد که در اکثر مجموعه‌ ها دیده می‌ شوند.

کیف‌های کمری

کیف‌های کمری

در نهایت اینکه بهتر است در نظر داشته باشیم، برای داشتن ظاهر و استایل مورد علاقه لزوما نیازی به پیروی محض از ترندها و محصولات مد روز نیست. البته شاید بهتر باشد به‌ جای دوری از ترندهای روز، آنها را شناخت و تحلیل کرد و گاهی هم آنها را با علایق شخصی خود تلفیق کرد.

منبع
یورونیوز
برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن